پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید

پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

افراد افسرده می‌توانند بسیار محتاط و یا غیر قابل پیش بینی باشند چون در لحظه هزاران احساس را تحربه می‌کنند و ناگهان احساسشان عوض می‌شود. لازم است که با آنها خیلی با احتیاط برخورد شود. این مقاله 54 چیزی را که شما نباید به یک فرد افسرده بگویید برایتان لیست کرده است.

آیا می‌دانید؟

شناخت درمانی یکی از موثرترین درمان‌ها برای افسردگی است که در آن بر روی کمک به کاهش علائم افسردگی با تغییر دادن دیدگاه تمرکز می‌شود مثلاً تغییر افکار منفی در ذهن‌های منفی به افکار مثبت در یک روند آهسته و پایدار.
وقتی کسی افسرده است هیچ چیز برای او درست به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد که دنیا پر از اضطراب است و ناراحتی یک یار همیشگی می‌شود مثل یک ابر سیاه که همیشه بالای سر فرد است. این افراد همیشه در یک حالت غمگینی و تجربه‌ی عواطف بی‌شمار در یک لحظه هستند. آنان تمایل دارند که بیچارگی، عصبانیت، کج خلقی، زود رنجی، کم رویی، عدم اعتماد به نفس، بی‌ارزشی و خیلی چیزهای منفی دیگر را تجربه کنند.
در چنین مواقعی اهمیت جدی دارد که عزیزان و نزدیکانشان بیشترین حمایت را از آنها بکنند تا این که آنها بتوانند هر چه زودتر که ممکن است از این وضعیت بیرون بیایند. اما برخی مواقع افراد کنار آنها چیزی را ذکر می‌کنند یا بر زبان می‌آورند که بی‌ادبانه، جانبدارانه و غیر حساس به نظر می‌رسد. اگر کسی در خانواده‌ی شما و یا کسی را می‌شناسید که از افسردگی رنج می‌برد شما باید با او هم دردی کنید و نسبت به آنچه که می‌گویید و یا نمی‌گویید آگاه باشید تا روح افسرده را از درون او خارج کنید. این مقاله چیزهایی را که شما نباید به فرد افسرده و مضطرب بگویید برای شما آورده است.

1. زندگی منصفانه نیست.

البته که زندگی منصفانه نیست. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که زندگی منصفانه است. اما آن را بر زبان نیاورید و باعث نشوید که آنها حالشان بدتر شود.

2. بی‌خیال آن شو.

شما ممکن است که دقیقاً ندانید که فرد تا چه حد افسرده است. بین برای مدتی ناراحت بودن و افسردگی بالینی واقعی تفاوت وجود دارد؛ حرفها می‌توانند تأثیرات بازگردانی جدی داشته باشند. بنابراین دفعه‌ی بعد که شما می‌گویید "بی‌خیال آن شو" دوباره فکر کنید. آن راحت نیست.

3. غر زدن را رها کن. افرادی هستند که در ش��ایطی بسیار بدتر از تو قرار دارند.

این جمله‌ای است که افراد افسرده از شنیدن آن نفرت دارند. منظور من این است که شما چه کسی هستید که تصمیم می‌گیرید که وضعیت تا چه حدی بد است؟ هر کس روش مختلفی برای کنترل وضعیت خودش دارد. شما ممکن است واقعاً ندانید که افراد چه قدر شرایط بدی را تجربه کرده‌اند بنابراین توصیه‌ی ما اکیداً نه است. اگر نمی‌توانید غر زدن را تحمل کنید از آنجا دور شوید. بگذارید که این روح ضعیف حداقل در آرامش گریه کند، ممکن است که این کار کمک کند.

4. سعی کن که زیاد افسرده نباشی.

شگفت انگیز است. این تنها یک قسمت‌ کاملاً شگفت انگیز از یک پند و نصیحت است اگر بتوانم بگویم. فرد افسرده است. غمگین. ناراحت. خسته. این تنها چیزهای کمی است که می‌توانم بگویم. او خودش انتخاب نکرده که افسرده باشد؛ تجربیات و شرایط باعث شده است که او با این هیولا روبه‌رو شود. این درخواست از او که سعی کند افسرده نباشد مثل این است که . . . اوه . . . اشکالی ندارد.
پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید

5. فقط لازم است که تو با گذشته ارتباطی داشته باشی.

فرد در وضعیتی نیست که با کسی تماس بگیرد پس تو رو خدا از این برخورد که همه چیز آرام است، دست بردارید. چطور است که چیزی مثل این بگویید: "رفیق می‌تونیم این مشکل را با همدیگر حل کنیم؟"

6. تو ضعیف هستی. این وضعیت بد نیست، من بر آن غالب شدم.

این نوع توصیه بیشتر وقتی افراد تحت درمان‌های عمومی کلینیکی و یا شاید در افسردگی پس از زایمان هستند، رایج است. آیا شما از لحاظ ذهنی قوی‌ترین فرد زنده‌ هستید؟ نه، درست است؟ پس روی چه حسابی چنین توصیه‌ای می‌دهید؟ اگر حتی شما در چنین وضعیت مشابهی بوده‌اید و از آن به خوبی عبور کرده و آسیبی ندیده‌اید به خاطر داشته باشید که همه‌ی افراد مشابه هم نیستند. زمان می‌برد که مردم با موضوعات مشخصی کنار بیایند؛ این موضوع را در ذهن خود داشته باشید قبل از این که هر توصیه‌ی این چنینی بدهید.

7. باور کن، می‌دانم چه احساسی داری. من هم قبلاً به مدت چند روز افسرده بودم.

باور کنید، شما ممکن است واقعاً ندانید که فرد چه احساسی دارد. اشکال مختلفی از افسردگی وجود دارند و شرایط، افراد و احساسات تماماً متفاوت هستند. حتی اگر آن را به نیت خوبی بگویید شنیدن آن در آن زمان واقعاً می‌تواند آسیب رسان باشد.

8. آیا حالا احساس بهتری می‌کنی؟

این جمله عموماً بعد از برخی مکالمات کوتاه به زبان آورده می‌شود؛ بعد از این که شما نگرانی خود را در مورد فردی بیان کردید و برای مدتی با او صحبت کردید. ببینید فرد به علت یک دلیل محکم ویژه افسرده است و یک صحبت 5 دقیقه‌ای نمی‌تواند فرد را از آن وضعیت خود بیرون بکشد. حتی اگر نیات شما خوب باشند لازم است که بهتر و بیشتر بدانید.

9. تو خود خواه هستی. تو وانمود می‌کنی که افسرده هستی تا باعث شوی که ما احساس گناه بکنیم و ما را سرزنش کنی.

چه کسی می‌گوید که این جمله دقیقاً از غیر حساس بودن مراقبت می‌کند. وقتی که کسی افسرده است واقعاً درست فکر نمی‌کند. اگر شما نمی‌توانید چیزهای دلگرم کننده و حمایت کننده بگویید حداقل چنین نظرات صریح، رک و بی‌ادبانه‌ای ندهید. آیا درک می‌کنید که یک جمله‌ی کوچک از طرف شما فرد را بیشتر به طرف افسردگی می‌راند.

10. افسردگی نشانه‌ای از خطا و گناه خودت است.

لطفاً حرف مفت نزنید. هیچ کس در این مرحله به وعظ و خطبه نیاز ندارد. آیا واقعاً لازم است که شما در این زمان در مورد اعمال بد فرد صحبت کنید در حالی که او ممکن است حتی سنگینی آن را درک نکند.

11. آن تقصیر خودت است، خودت باعث شدی که این بلا سرت بیاید.

بله، ممنونم، چیزی بیشتر نگویید. لطف کنید و از مشاور بودن خود داری کنید.

12. در این سن، تو باید از زندگی خودت لذت ببری.

البته که او باید از زندگی خودش لذت ببرد. اما او نمی‌تواند لذت ببرد چون برخی مشکلات جدی دارد که لازم است با آن مقابله شود. لطفاً فاکتور سن را از ذهن خود پاک کنید.

13. در مورد چه چیزی افسرده هستی؟ تو چیزهای خیلی زیادی داری که باید برای آنها ممنون و شکر گزار باشی.

این بیشتر یک توصیه‌ی عاقلانه است مگر این که فرد در چارچوب ذهنی درستی نباشد. این جمله باید به شکل متفاوتی گفته شود. سعی کنید که جنبه‌های منفی آن را حذف کنید و سپس کمک کنید که فرد جنبه‌های مثبت را در زندگی خودش تشخیص دهد و برای آنها ممنون و سپاس گزار باشد.

14. آنچه که تو نیاز داری یک حمام گرم و کمی خوردنی است.

عالی. واقعاً عالی. با این فرض باید تمام روان شناسان یک سونا در کلینیک خود داشته باشند.

15. تو فقط به خودت آسیب می‌زنی.

این واقعاً درست است و فرد به صورت شدید به خودش آسیب می‌زند. بنابراین از گفتن آن اجتناب کنید. فرد دقیقاً به خودش آسیب می‌رساند اما کاری نکنید که او احساس روح خود تخریبی و تحقیر کننده‌ی خودش را داشته باشد. اگر شما چنین توصیه‌ای می‌دهید مطمئن شوید که آن واقعاً همدردی کننده است.
خوب، مهم نیست که نیات شما چه قدر شرافتمندانه و از روی خوش قلبی است، فردی که در حال مقابله با افسردگی است از قبل با بیماری ذهنی خود درگیر است، پس مقابله با پاسخ‌ها و جملات شما واقعاً لذت بخش نیست. در اینجا برخی پاسخ‌های غیر حساس دیگر به افسردگی که توسط افراد معمولی داده می‌شوند برای شما آورده شده است.
و برخی دیگر از پاسخ‌ها . . .

16. آن احتمالاً فقط در ذهن تو است.
17. من فکر می‌کنم تو قوی‌تر از آن هستی.
18. وقتی که قوی‌تر بشی تو می‌فهمی که آن چیزی نبود.
19. خوب، خودت را جمع و جور کن به جای این که با افسردگی این ور و آن ور بچرخی.
20. فقط بزرگ شو.
21. تو تمام آنها را داشتی، مگر نه؟ چرا افسرده شدی؟
22. شادی یک انتخاب است.
23. تو چیزی هستی که فکر می‌کنی.
24. خوش باش! فقط خونسرد باش!
25. تو همیشه افسرده هستی، مگر نه؟
26. چرا تو نمی‌توانی انسان نرمالی باشی؟
27. آیا تو کتابهای معنوی را خوانده‌ای؟
28. برای تو لازم است که بیشتر بیرون بروی، زندگی کن!
29. ما باید برخی اوقات با هم باشیم.
30. هر کسی گاهی اوقات افسرده می‌شود.
31. شاید تو به یک شغل جدید نیاز داری.
32. برو و کمی خرید کن. مطمئناً احساس تازگی و جوانی می‌کنی.
33. تو هرگز به هیچ کس دیگری جز خودت فکر نمی‌کنی.
34. تو فقط دنبال توجه هستی.
35. آیا تو PMS گرفته‌ای؟
36. تو حالا فرد بهتری خواهی شد.
37. تو می‌توانی هر کاری انجام دهی فقط اگر ذهن خودت را برای آن تنظیم کنی.
38. چرا من باید مراقبت کنم؟
39. تو هیچ دلیلی برای این احساست نداری.
40. مشکلات تو آن چنان هم بزرگ نیستن.
41. فقط این که در مورد آن فکر نکن و غصه‌ی آن را نخور.
42. فقط مدتی منتظر باش، آن به زودی برطرف خواهد شد.
43. من فقط می‌خواهم به تو کمک کنم.
44. تو مرا هم افسرده کردی.
45. تو به دوستی از جنس مخالف نیاز داری.
46. تو هنوز از مراحل سخت‌تر زندگی عبور نکرده‌ای.
47. برو بیرون و برخی کارهای اجتماعی انجام بده. آن باعث می‌شود که حالت بهتر شود.
48. تو بی‌مصرف هستی.
49. هیچ کس مسئول افسردگی تو نیست.
50. تو مجبوری که با آن مقابله کنی.
51. افسردگی فقط واقعاً ناراحت بودن است، مگر نه؟
52. تو تحت درمان هستی است، درسته؟ من فکر می‌کردم که تو تا حالا بهتر شدی.
53. تو فقط دراماتیک هستی.
54. یک تفریح جدید داشته باش، دوستان جدید پیدا کن.

به طور غیر قابل باوری، افسرده بودن می‌تواند با تمام افکار و عواطف منفی که در اطراف ذهن می‌چرخند، دردناک باشد. در چنین وضعیتی همیشه اطمینان حاصل کنید که جملات درستی می‌گویید و توصیه‌های مناسبی می‌کنید تا به فرد کمک کند که بر وضعیت غم انگیز خود غلبه کند و یا روش دیگر این است که ساکت بمانید و در سکوت حمایت‌های اخلاقی به فرد بدهید به جای این که چیزهایی بگویید که باعث شوند فرد را به جای این که تعالی ببخشند بیشتر به ورطه هل دهند.



 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه