به چه علت به ویتامینها و مواد معدنی نیاز داریم؟

به چه علت به ویتامینها و مواد معدنی نیاز داریم؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد مغذی ضروری هستند که بدن ما روزانه به منظور انجام عملکرد طبیعی بدانها نیاز دارد. یک رژیم غذایی متعادل و سالم، میزان لازم مواد معدنی و ویتامین‌هایی که برای یک بدن سالم مفیدند را تأمین می‌سازد. بسیاری از افراد، به خصوص کودکان در ذهن خود، یک سوال آزار دهنده داشته و آن این است که چرا ما به ویتامین و مواد معدنی نیاز داریم؟ این مقاله به حل این سئوال قدیمی در مورد اهمیت ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک خواهد کرد.
ویتامین‌ها مولکولهای آلی پیچیده‌ای هستند که به جهت انجام و حفظ عملکرد طبیعی بدن ما ضروریند. مواد معدنی اجزای اصلی تمام مواد بوده و در ساخت سلول‌های بدن لازمند. از اینرو به مواد معدنی بخش‌های سازنده‌ی یا اجزا اصلی بدن گفته می‌شود. بدن به منظور رشد و نمو به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. هر ویتامین و ماده‌ی معدنی نقش خاصی در بدن انسان ایفاء می‌کند.
اطلاع از نحوه‌ کار و عملکرد بدن دارای اهمیت بسیاری است. هر روز، بدن ما بیش از 200 میلیارد سلول قرمز خون تولید کرده، و هر 120 روز، جریان خون ما کاملاً جایگزین می‌شود. هر 3-1 ماه، پوست بازسازی شده و ساختار استخوان ما از بین رفته و در طی 90 روز بازسازی می‌شود. بنابراین، جهت انجام این بازسازی مهم و مداوم بدن، وجود مواد معدنی و ویتامین بسیار ضروری است. ماهیت دقیق اهمیت آنها در ذیل توضیح داده شده است.

فواید ویتامین‌ها

ویتامین‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: محلول در چربی و محلول در آب. ویتامین‌های محلول در چربی در بافت چربی و کبد ذخیره می‌شوند. آنها می‌توانند در بدن تا 6 ماه باقی بمانند. زمانی که بدن به این مواد معدنی نیاز دارد، آنها به ناحیه‌ی مورد نیاز در داخل بدن، با کمک حامل‌های ویژه حمل می‌شوند. ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین A، D، E، و K می‌باشند. از سوی دیگر، ویتامین‌های محلول در آب در بدن مانند ویتامین‌های محلول در چربی، ذخیره نمی‌شوند. آنها در جریان خون حرکت کرده و لازم است که هر روز مجدداً تجدید و تهیه شوند. ویتامین‌های محلول در آب شامل گروه ویتامین‌های B و ویتامین C است. روی هم رفته، ویتامین‌ها نقش ویژه‌ای در تحلیل طبیعی بدن ایفاء می‌کنند. این ویتامین‌ها مزایای زیادی دارند که تأثیر مهمی بر سلامت کلی ما برجای می‌گذارند. مزایای مختلف هر ویتامین به شرح ذیل می‌باشد:
ویتامین A: به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. همچنین مانع از کوری می‌گردد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی بوده و سیستم ایمنی بدن را سالم نگه می‌دارد. وجود آن همچنین برای رشد استخوان‌ها ضروری است.
ویتامین :B این ویتامین خانواده بزرگی از ‌ویتامین‌هاست. اعضای مختلف این خانواده بزرگ ویتامین B12، B1، B2، B3، B6، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک می‌باشند. ویتامین B جهت ترمیم سلول‌ها، هضم و تولید انرژی دارای اهمیت بوده همچنین جهت تولید طبیعی سلول‌های قرمز خون ضروری است.
ویتامین : C به کاهش سطوح کلسترول و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. آهن در بدن با کمک ویتامین C جذب می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در انعقاد خون، لخته شدن و بهبود زخم ایفاء می‌کند و از این رو، جهت حفظ سیستم ایمنی سالم بسیار اهمیت دارد. ویتامین C کمک می‌کند تا بدن در برابر هرگونه عفونت‌های بیماری‌زا و یا بیماری به مبارزه بپردازد. همچنین به تشکیل کلاژن کمک می‌کند. این ویتامین قوی‌ترین آنتی اکسیدان به حساب می‌آید.
ویتامین : Dوجود آن جهت رشد و حفظ سلامت استخوانها و برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار اهمیت دارد. این ویتامین همچنین برای داشتن دندان‌های قوی و سالم مهم می‌باشد. همچنین تولید ملانین (رنگدانه پوست) و ملاتونین (هورمون خواب) را تنظیم و کنترل می‌کند.
ویتامین :E ویتامین E برای رشد بدن ضروری است. این ویتامین در حفظ سلولها و بافتهای سالم کمک می‌کند. همچنین عملکرد سالم چشم، کبد و پوست را بالا می‌برد. و نقش عمده‌ای در جلوگیری از آسیب‌های خارجی ناشی از آلاینده‌های هوا به ریه‌ها ایفا می‌کند. این ویتامین در تولید گلبول‌های قرمز خون نیز دارای اهمیت است. ویتامین E مانع از سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی می‌شود. و نقش مهمی در پیشرفت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این ویتامین از آسیب DNA، چربی‌ها، غشای سلولی، و آنزیم‌ها جلوگیری می‌کند. ویتامین E همچنین به عنوان عامل ضد لخته شدن خون عمل می‌کند.
ویتامین: K آخرین مورد اما نه کم اهمیت‌ترین ویتامین K است که به پیشگیری از بیماری آلزایمر در افراد مسن کمک می‌نماید. این ویتامین در لخته شدن خون در صورت بروز خونریزی بسیار اهمیت دارد. همچنین به عملکرد صحیح کلیه و به کلسیم‌دار شدن استخوان کمک می‌کند.

فواید مواد معدنی

مواد معدنی در رشد و نمو بدن به اندازه‌ی ویتامین‌ها دارای اهمیت هستند. آنها به عنوان «بارقه یا نشانه‌ی زندگی» شناخته می‌شوند، به این دلیل که در بدن ما دارای چندین عملکرد می‌باشند. آنها در سلول‌ها، بافتها، و اندامها و در حقیقت در کل بدن یافت می‌شوند. دو نوع مواد معدنی وجود دارد ـ مواد معدنی ضروری و عناصر کمیاب. مواد معدنی ضروری شامل کلسیم (Ca)، آهن (Fe)، منیزیم (Mg)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، سدیم (Na) و گوگرد (S) می‌شوند. عناصر کمیاب در مقادیر بسیار جزئی مورد نیاز هستند. آنها عبارتند از بور (B)، کبالت، مس (C)، کروم (Cr)، فلوراید (F)، ید (I)، منگنز (Mn)، مولیبدن (Mo)، سلنیوم (Se)، سیلیکون (SI)، و روی (Zn).
کلسیم: به ساخت دندان و استخوانهای محکم کمک می‌کند. همچنین وجود آن جهت عملکرد سیستم عصبی و عضلات ضروری است. این ماده‌ی معدنی همچنین در فرم یونی خود به عنوان هادی یا رسانای پالس‌های الکتریکی میان سلول‌های عصبی عمل می‌کند. همچنین فرآیندهای سلولی مختلف را تنظیم کرده و به حفظ ساختار، فشار و عملکرد سلولی کمک می‌کند.
کروم: جهت افزایش تأثیر انسولین در طول سوخت و ساز بدن ضروری است. همچنین متابولیسم کربوهیدرات را تنظیم کرده و نقش حیاتی در متابولیسم کلسترول و اسید آمینه دارد.
مس: مس همراه با ویتامین C برای التیام زخم مورد نیاز است. همچنین در تشکیل سلول‌های خون، با توجه به نقش آن در متابولیسم آهن نقش مهمی دارد. مس همچنین تشکیل ملانین، استخوان و بافت‌های همبند را کنترل کرده و به حفظ یکپارچگی غلاف میلین رشته‌های عصبی کمک می‌کند.
ید: نقش مهمی در پیشگیری از گواتر ایفاء می‌کند. غده تیروئید به منظور انجام مؤثر وظایف متابولیک خود به ید نیاز دارد. این عنصر جزء جدایی ناپذیر تمام هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید بوده، و از این رو، به تنظیم فرایندهای متابولیک کل بدن کمک می‌کند.
آهن: مهم‌ترین عنصر سازنده‌ی خون (هموگلوبین) می‌باشد. آهن به عنوان یک حامل اکسیژن عمل کرده، آن را در اختیار بخش‌های مختلف بدن قرار می‌دهد. همچنین در تولید خون ضروری است. آهن همچنین نقش حیاتی در اکسیداسیون بافت، تنفس و انتقال الکترون دارد.
منیزیم: منیزیم به عنوان یک واسطه جهت در دسترس قرار دادن کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین در بدن عمل می‌کند. همچنین به عنوان فعال‌ساز آنزیم عمل کرده، و جزء اساسی استخوانها و غضروف می‌باشد.
منگنز: منگنز به همراه کلسیم، جهت تولید هورمون‌های جنسی و رشد سیستم اسکلتی مورد نیاز است. همچنین وجود آن در بازسازی سلول‌های قرمز خون و متابولیسم کربوهیدرات حیاتی می‌باشد.
مولیبدن: اهمیت بسیار مولیبدن به این دلیل است که به حمل آهن از کبد به بدن کمک می‌کند.
پتاسیم: پتاسیم جهت ساخت سالم سیستم عصبی، قلب، عضله و کلیه‌ها لازم می‌باشد. فشار اسمزی داخل سلولی و تعادل اسید و باز را تنظیم می‌کند. همچنین برای سنتز گلیکوژن و پروتئین که متابولیسم گلوکز را دربرمی‌گیرند، مورد نیاز است.
سلنیوم: سلنیوم نقش مهمی در حفظ قابلیت ارتجاعی عروق و بافت‌ها ایفاء می‌کند. همچنین از بافت‌های سلولی و غشاء در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. و نیز عقیده دارند که سلنیوم در جذب و حفظ ویتامین E نقشی را ایفاء می‌کند.
روی: جهت بهبود مناسب زخم مورد نیاز بوده و نقش مهمی در سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات دارد. همچنین در سنتز و سوخت و ساز اسیدهای نوکلئیک (RNA) و پروتئین نقش دارد.

چرا به ویتامینها و مواد معدنی نیاز داریم؟

مواد معدنی در تسریع و یا فعال سازی یک آنزیم در بدن نقش مهمی بازی می‌کنند. در صورتی که بدن دچار کمبود هر نوع ماده‌ی معدنی شود، ممکن است به بیماری‌های حاد یا مزمن منجر گردد. کاهش پتاسیم و منیزیم ممکن است به حمله قلبی بیانجامد. مواد معدنی به پیشگیری از پوکی استخوان، سرطان، آرتروز، گواتر، مشکلات گوارشی، بیماری‌های پریودنتال (وابسته به لثه‌ها) و کم خونی کمک می‌کنند. پتاسیم، سدیم، آهن و فسفات کلسیم در تشکیل رشته‌های عصبی ضروری هستند. مواد معدنی جهت کنترل مایعات بدن در داخل و خارج سلول مورد نیاز می‌باشند. این مواد در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. این مواد همچنین به بدن در جذب ویتامین‌ها و بکارگیری آنها در انجام وظایف مختلف بیولوژیکی کمک می‌کنند.
اگر حتی بدن دچار کمبود یک ماده معدنی واحد شود، عملکرد طبیعی‌اش مختل می‌گردد. اگر هیچ ماده‌ی معدنی برای کاتالیز مولکول‌های شیمیایی در بدن وجود نداشته باشد، وجود پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها بی‌فایده خواهد بود. بنابراین، بدون مواد معدنی، بدن نمی‌تواند به طور طبیعی عمل نماید.
اطلاعات فوق ثابت می‌کند که این ترکیبات ضروری جهت ایجاد و حفظ یک بدن سالم و عاری از بیماری بسیار ضروری می‌باشند. به دلیل عادات نامنظم غذا خوردن و استفاده از مواد غذایی ناسالم، افراد، به خصوص کودکان، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد و نمو را از دست می‌دهند. بنابراین، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل بمنظور به دست آوردن مقادیر ضروری ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن دارای اهمیت است. مکمل‌های ویتامین‌های بسیاری جهت غلبه بر کمبود ویتامین در بازار وجود دارند. اما باید در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد مواد معدنی یا ویتامین همچنین می‌توانند برای بدن ما سمی باشند. بنابراین، قبل از شروع به مصرف هر قرص ویتامین و مواد معدنی با یک کارور پزشکی مشورت کنید. بنابراین، اگر دفعه بعد از شما خواسته می‌شود سالاد خود را بخورید، ناراحت نشوید؛ این سالاد سرشار از ویتامین و مواد معدنی است!



 

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه